ny kategori...

skrev den för ett par dar sen...
eller var det en vecka?
vet ej men rubriken kom upp iallafall...
bara en sån sak...
"slut röka"
vet ej om nån ens sett att den finns där på sidan någonstans...
diskret..
tyst...
och inväntar inlägg...
här är den första i just denna kategori...
tänker nog mest på att om jag skriver den så är det bestämt...
som om någonting magiskt händer när orden kommer ut i världen...
rymden...
universum...
att jag helt plötsligt bara slutar...

nej, så enkelt är det inte...
vet det...
samtidigt som det egentligen är det...
bara att sluta...
cold turkey, liksom...
men, sen kommer undanflykterna...
dem där patetiska försöken att rättfärdiga blossandet...
jag vet...
varför tror jag skriver patetiska?
jag vet att det är farligt...
jag vet att man kan dö...
jag vet att man kortar sitt liv med flera minuter varje gång...
jag vet allt det där...
men ändå envisas man stå där....
ute....
i snålblåst och hällregn...
snöstorm och tjugo minus...
förbannar vädret...
för vad?
och alla dem där undanflykten känner jag igen...
varenda missbrukare har dem...
"senare"
"imorgon"
"sen när jag..."
ni hör ju hur det låter...
patetiskt!
suck...

först hade jag tänkt skriva ner hur många askar jag har kvar tills dagen kommer...
men vill inte göra det...
sen dagen då jag inte rökt...
eller dagen då sista fimpen skapad..
nej...
inget sånt...
men i och med inlägget här är jag på god väg...
en sak i taget...
erkännandet av missbruket = rökningen...
visst så långt så bra...
steg två är att sluta...
hmmm...
inte där än...
eller så kanske jag är mer redo än vad jag tänkt mig...
kanske imorgon...
löjligt att man håller på såhär...
det jag måste komma underfund med vad cigaretterna symboliserar för en...
vad de har för nytta...
låter löjligt men sant...
det finns en anledning varför jag har nikotinpinnarna i mitt liv...
suger livet ur en...

sen är jag en cigarettsnobb också tydligen...
röker enbart Marlboro...
oavsett hur taskig ekonomin varit så har jag aldrig köpt billigare sorter...
man har alltid skrapat ihop en krona där eller här för en ask eller två...
så man klarar sig ett par dar...
samtidigt som man ratat alla andra cigg...
är jag röksugen och inte har egna (vilket händer sällan) så låter jag hellre bli än stoppar en Prince i käften...
då får det vara bra utan...
synd bara att man tar en förr eller senare ändå...
Marlboro alltså...

varför
jag röker?
vet ej...
de kostar pengar...
man luktar illa...
man får taskig andedräkt...
gula tänder...
grådassig hy...
dålig kondis...
man dör lite varje gång man står där med giftpinnen...
inga fördelar alls...
så varför fortsätta egentligen?
när man vet?
jag vet inte...

har ju lyckats sluta en gång och höll mig rökfri i ett år och tre månader...
varför jag började igen?
jag var "tvungen" att ta en cigg...
ja, jag lyckades nämligen sluta genom att se hur länge jag kunde vara utan cigg och så gick tiden...
dagar blev till veckor och veckorna månader..
inga smygcigg...
ingen feströkande...
men så en dag/kväll blev det bara så att jag var tvungen...
så på den vägen är det...

hmmm...
all "prat" om ciggaretter och min rökning gör en röksugen...
ska nog gå och dra mig ett par bloss...
en fördel har jag hittat dock...
dålig ursäkt heter det väl egentligen...
men ändå...
enda sättet att komma ifrån jobbet en stund är att gå ut och ta sig en cigg...
eller frisk luft som det så fint heter... *ler*

Kommentarer
Postat av: Lily08

Hej! Ska sluta röka den 21 oktober, dvs då är sista dagen...vill du sluta röka tillsammans med mig eller har du redan slutat?

2006-09-27 @ 01:58:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback