vad handlar bloggen om?

Vad är det jag skriver om egentligen? Vet bara att orden formas av mina fingrar som flyger över tangentbordet. Ord som jag vet kommer från mig, men vad handlar bloggen om? Vet ej, kan inte direkt sätta det under en kategori. Vet att jag satt livsåskådning eller nåt sånt som tema. Vet ej om det egentligen är det. Att det kanske ibland snuddar vid ämnet är en annan sak. Vet bara att jag skriver det som dyker upp i mig just då. Eller snarare saker som jag måste få ur mig. Ibland känns det som om jag hasplar ur mig saker som jag inte riktigt har koll på. Yrar om saker som jag inte begriper mig på. Funderingar kring livet, ödet och allt det andra som sker omkring mig.  Men så, händer det att jag faktiskt har en tanke, ett tema som jag följer fullt ut. Men alltsom oftast vet att jag skriver det som sker i mitt liv. Kanske inte just när det sker och inte heller tydligt vad som sker. Bara att det sker någonting. Dolt mellan raderna finns det ett liv. Mitt liv. Ett liv som under det här året inte har varit så roligt att leva. Ett liv som jag blivit tvyngen att omvärdera. Ett liv som jag fått strukturera om. Ett liv som jag kan känna håller andan i väntan på någonting. Ett liv som sitter i livets väntrum. Ett liv som genomgått flera livskriser under våren. Ett liv. En livstid. Mitt liv.

För att återgå till frågan i rubriken, vad handlar bloggen om. Min alltså. Livsåskådning? Kanske. Religion? Beror på hur man ser på religion visserligen. Familj och relationer? Visst gör det det egentligen, i allra högsta grad. Under våren blev det mycket om separationer. Idag är det mest om vikten av att ha vänner. Den moderna människans familj. Filosofi? Njae, även om jag har en hel del filosofiska funderingar. Singelliv? Nja, ser mig inte direkt som någonting man vill ha. Vanlig dagbok? Nej, skriver inte om det och jag skriver inte varje dag. Min vardag tillhör mig, att jag kliver upp på morgonen och vad jag hade på mig idag till jobbet är liksom lite irrelevant i det stora hel. Irrelevant, för er som läser detta. Att jag sen kanske en och en annan gång skriver om jobbet, eller andra vardagliga saker hör liksom till på ett sätt. Jag lever ju. Jag har en vardag. Det har ju alla. Djur? Kommer på mig själv ibland att jag inte ens nämnt de fyrbenta i mitt liv. Men det kommer en dag då jag skriver om dem med, men som tema skulle det bli fel. Om man nu inte ser sig själv och andra människor som djur då förstås. Livsstil? Kanske kommer det en dag som jag tar upp detta också. Just nu ingen prioritet att skriva om mig själv som en livsstil. Vad folk ser och de uppfattar mig som är inget jag riktigt tänker på just nu, även om man får frågan ibland. Att jag ser ut på ett visst sätt, har håret som det är och klädsel med allt det andra som hör till, är som att sätta sig själv i ett fack. Vill inte göra det. Jag vet att jag har skrivit om vad jag lyssnar på, men annars nej. Jag är mycket mer än bara en livsstil. Men jag vet att det kommer en dag då jag kommer att spy galla över just detta en annan gång. Inte idag. Inte nu. Mat eller annat sånt? Nej, men jag äter. Nu vet ni det. Jag vet att det finns andra alternativ, men kommer inte på dem just nu. Anledningen till min undran är egentligen väldigt enkel. Har en vän här på bloggen som lagt sig på blockportalen, funderade på om jag skulle göra det. Men så slog det mig, vad handlar min blogg om? Ni kanske kan säga det, ni som läser detta. Om det finns dem som gör det vill säga.

Hur min presentation sen skulle se ut är en helt annan fråga. Kanske kommer jag sitta här och fundera kring det också. För oavsett hur jag vänder och vrider på det så kommer jag sättas i ett fack, om jag skriver en presentation utifrån mitt liv, mina intressen, musik och så vidare och så vidare. Jag är inte där än. Men det kanske är det som skulle behövas just nu. Låta folk veta. Få grepp om vem som döljer sig bakom namnet. Vad jag är. Vem jag är. På så sätt kanske det skulle förklara en del tankemönster i det jag skriver och varför jag skriver som jag gör. Tål att tänkas på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback