nattuggla

Så har man hamnat i den här konstiga dygnsrytmen igen. Den där där dagen blir till natt och natten blir till dag. Vet inte riktigt hur det blir så. Det är ju inte direkt första gången... och det lär inte bli sista heller. Visst, när man hade ett jobb som jag hade med vakna nätter så fanns det ju en anledning till varför det blir lätt så. Men nu, ingen ursäkt. Det är ju inte direkt så att jag väljer att vara vaken om nätterna. Det är ju inte så att jag väljer att sova bort dagarna.

Sen har vi ju det faktum att jag kan vara hur trött som helst när jag lägger mig, men sen händer nåt. Och jag kan ligga vaken i timmar. Ibland så pass länge att jag kliver upp av tristess. Kan ju lika gärna göra nåt annat när jag ändå inte kan sova liksom. Ibland så hinner jag faktiskt somna innan tankarna tar över. För det är ju ändå just dem som får mig att vara vaken. Saker som jag inte får grepp om. Saker som jag funderar på. Saker som jag oroar mig över. Saker som jag vill tänka på. Listan kan göras lång... längre. Det är just den där ena av orsakerna som jag borde lära mig att göra någonting åt. Dem där sakerna som jag oroar mig över som jag ändå inte kan göra nåt åt. Sånadär saker som ligger utanför min kontroll borde jag ju inte ligga vaken över. Onödigt kan man ju tycka. Men svårare än man tror. Kommer alltid på mig själv att tänka på vad mediet sa till en för två år sen; "sluta oroa dig för saker som ligger utanför din kontroll". Så sant, så sant. Så svårt. För det är som om min oro har eget liv ibland. För det är ju inte så att jag sitter och funderar över saken när jag är uppe och gör saker. Utan det kommer sen, när allt blir tyst. Alla dem där "om". Visst finns det saker som jag skulle kunna göra för att underlätta dem där tankarna, göra saker som gör mig trött kanske? Mentalt trött alltså. Eller ja, fysiskt skulle kanske inte heller skada direkt skulle jag tro.

Inatt är jag vaken igen. Beror på att jag sov lite länge igår. Ofrivilligt, för jag hade faktiskt väckarklocka. En sån där som inte gjorde sin uppgift helt enkelt. Får väl ha två klockor imorgon helt enkelt om det ska bli nåt av det här. Får väl ta tag i det här helt enkelt. Få rutin på sovandet helt enkelt. Göra sovschema eller nåt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback