070623 Ulf Lundell

Jag har lyssnat på radio inatt. Det tillhör ju inte till vanligheterna direkt att man slår på P1... men inatt så hittade jag radions arkiv och lyssnade på Ulf Lundell. Det där jag skrev om i förra att jag skulle ta och göra. Se om det gick/går. Jag läste i Molinas blogg att han pratade om Summer of love. Jag håller med henne helt där... att hans röst tar tag i en. Men att det var det han pratade om vore att förenkla det hela. Han utgick från den ja. Men så kom mycket av sånt där som fick mig att fundera. Sommarprogrammen får mig att göra det. Tycker bara att det är synd att man inte tagit sig tid under alla de år man missat dem att lyssna till vad andra har att säga. Vad de tänker på. Verkligen sitter en stund och lyssnar... men det ska bli ändring på det där. Om det ska vara så att jag sitter och lyssnar till programmet mitt i natten så gör jag det. Imorgon kommer jag att göra på detta sätt igen. Sömn och jobb gör ju sitt. Nätterna är mina och då kan jag ta tid för att läsa, skriva eller lyssna på radio. Bara jag inte har för hög volym. Nattro heter det ju så fint... sen kan man ju pausa program på radio.


Det där med tid... Vad är tid? Och så det där med resor i tid och rum innebär. Att fysiskt flytta och mentalt göra samma sak. Minnena fladdrar förbi och jag minns en sommar för femton år sen. Jag bodde nere i Blekinge och det var första riktiga varma sommaren som man fortfarande pratar om. Det var första året som Sweden Rock hölls... och ja, jag vet att det inte hette så då.. men det som sedan kom att bli SRF startade det året. Jag minns det så väl. Jag var där och jag kommer ihåg den kvällen. Tyvärr minns jag inte vilka andra band än Nazareth som spelade den kvällen. Att jag var där var av den enda enkla anledningen att jag bodde i byn som den hölls, lilla Olofström. Hände inte så mycket i den sömniga lilla bruksort det var... är? Och det var strålande väder och allt var hur bra som helst. Vi, jag och några till, hade precis vart ner till Malmö och Köpenhamn och handlat så för oss lekte livet. Vi hade inga bekymmer i världen och allt var bara precis sådär bra som det skulle vara.


Den sommaren fortsatte så... och så kom Östersjöfestivalen och självklart var man ju där. Min första östersjö, och det blev att vi åkte in en torsdagkväll. För just den där torsdagkvällen stog just Ulf Lundell på scen. Karlhamn och Östersjöfestivalen bjöd på den konsterten så den var gratis. Det tackar man för.. bockar och bugar än idag för den upplevelsen. På den tiden så var inte festivaler så vanliga... stadsfester tillhörde inte heller till den kategorin så det var en upplevelse att bara sitta i öltält och ta sig en öl eller två. Idag är inte känslan den samme. Det har liksom blivit för vanligt, men då 1992 så var det nästan exotiskt. Någonting som man såg fram emot.


Då för femton år sen så hade jag hade gjort min första tatuering. Fortfarande relativt färsk den kvällen, men jag visade upp den iallafall. Det gör man med sin första... de andra är inte samma känsla med som den första. Den första som jag gjorde i Malmö hos Kenneth Fong, som gjorde de första strecken på min hud. Sen dess har det blivit väldigt många sådana sedan dess. Och smyckar min hud än idag. Någonting som kan kallas för pågående projekt *ler*.


Ack, dessa funderingar. Finns ingen slut på dem. Som det där med att flytta... hur han (Lundell) berättade om sina egna flytt fyller mig med en längtan att kunna göra det samma. Och blev förvånad över det där med att han berättade att Jack Nicholson fortfarande bor i sitt första hus han köpte. Låter otroligt, men säkert sant.. Kan tänka mig att just han skulle göra nåt sådant. Men jag håller med Lundell där, det krävs nåt speciellt för att göra någonting sådant. Jag skulle ha lite svårt att tänka mig att jag skulle bo kvar i min första egna lägenhet. Jag har flyttat några gånger sedan dess... orkar inte räkna gångerna. En del, låt oss stanna där. Kanske är jag rastlös. Kanske är jag orolig. Kanske handlar det bara om rotlöshet? vem vet, men det finns en längtan om att flytta igen. Få yttre miljöombyte så min inre kan få ro, stimulans. Jag vill bo på en plats som ger mig inspiration. Någonting som tillfredsställer mina sinnen. Stimulerar fantasi. Får ordning i kaoset i mig. Får tankarna att få ro. Kunna andas.. finna lugn. Bli nöjd. Känna frid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback