070627 Helle Klein

Jag lyssnade på gårdagens Sommar nyss. Jag hoppade över tisdagens, men kanske kommer jag att lyssna på den också sen, kanske... om jag har lust. Jag kommer ju ha några vakna nätter där om ett par veckor igen. Jag vaknade alldelles för tidigt för att jag ska tycka att det var bekvämt och för att fördriva tiden med nåt meningsfullt och samtidigt ge tid för mig själv så letade jag reda på gårdagens sommarprogram. Inte för att jag känner att hon direkt tillhör dem där som jag ville lyssna på. Hon har en del att säga och syntes alltför ofta på tv för att man ska glömma bort henne. Kanske har det vart så att hon inte synts i rutan så ofta på sistone? Vet ej, tittar inte på tv... eller nja, inte på program där hon skulle kunna vara med. TV för mig är verklighetsflykt... ser på saker som tar mig till en annan värld och verklighet. Då vill jag inte höra om dagens politikers felsägningar och allt annat skit som händer i världen. För det är ju det hon är i första hand, politisk chefredaktör... sen att hon är blivande präst också. Så läste jag vad hon skulle prata om. Ord.


Ord är intressant. Betydelse och mening i ett ord. Makten i orden. Men så det där också om hur ord bara kan bli en svada av ingenting. Bara för att man skriver ord betyder det ju inte att det har en mening. Ordens betydelse... att ta makt över någonting för att förstå. (Namn hamnar där också.) Ord kan såra. Ord kan tystas. Ord kan överleva. Spridas. Ge hopp. Trösta. Men sen finns det dom där orden som inte betyder något. Tomma ord. Nötta fraser. Metaforer som tappar sin betydelse. Ordspråk som kan vara svårt för dagens unga att förstå. Hmmm... blev jag gammal nu igen? Men ord är intressant. Och man kan leka med ord. Man kan leka med meningar. Det är så mycket man kan göra med ord. men sen finns det ju dem där tillfällens där ord är överflödiga. Där orden inte räcker till. Där det inte finns några ord. Konstigt det där... Ibland räcker det att bara finnas till. Bara för att jag inte säger något eller skriver nåt betyder inte att jag inte existerar. Och så läs den där meningen igen utan "inte". Betydelsen blev helt annorlunda eller hur? Där har ni ordets makt och ser vad ord betyder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback