I'm not the Grinch II

Jag fick en fråga gällande den första jag skrev och började skriva ett svar och insåg efter ett par rader att det lika gärna få bli ett inlägg till angående det här. Utförligare förklaring kanske? Vad vet jag. vet ju med mig att en del saker jag skriver behöver det, egentligen.

Som en parentes innan jag fortsätter är det en grej med att en del verkar ta det här med att jag inte firar jul personligt. Minns första julen på ett ställe jag jobbade på och de undrade hur man ville vara ledig under julen. Ledig? Jag? Inte alls. Jag jobbar som planerat liksom. Då fick jag frågan om jag var jehovas som inte firade jul. Ursäkta? Nej. Jag är inte jehovas och är väl så långt från en av dem som man faktiskt kan komma. Idag, några år senare så kan jag ju fundera över det där med att måste det finnas en religiös anledning till att inte fira jul? Är det enda legitima anledningen till att inte fira? Bara undrar.

Jag minns hur jularna var när jag var liten. Min mamma är en riktig julmänniska ut i fingerspetsarna där julen är helig av någon anledning. Jag har liksom aldrig fattat varför hon har julen som sin grej. Att julen skulle vara DEN helgen av alla helger under året. Eller just julen vara den viktigaste av dagar under året. Jag har frågat henne om det där, men får liksom inget riktigt svar. Tror det hänger ihop med hennes minnen från barndoms jular, men det blir ju aldrig som det var när man var liten. (Tack och lov). Som nu när hon och farsan firar bröllopsdag så kan ju hon lägga in hela julkonceptet utan att det blir jul av det. Eller som finnar kallar det "pikkujoulu" (lilla julafton*) och som jag kan faktiskt uppskatta det på dem villkoren. Maten i allafall, för den kan jag ju inte förneka. Men man slipper alla dem där måsten och borden när hon gör så. Jag unnar henne den dagen på året och kan inte ta det ifrån henne. En dag då både jag och bror närvarar utan diskussion.


Att jag idag är emot julen så mycket hänger ihop med just hysterin jag kallade det första inlägget om det här. Och så kom frågan från en person, vilket av det? Handeln eller julpyntet? Just det ja. Kanske jag skulle ha klargjort det redan då, men jag tar det nu i stället. Det är både och.

För det börjar ju med julpyntet redan i oktober. När glittret och tomtarna smyger sig fram ur sina vrår och täcker varje hörn i varje butik. Ursäkta mig om jag nu vill köpa nåt som inte är rött, glittrigt eller tillhör festligheterna under två veckor på året. Är det då fel av mig? Tydligen! Den enda butik som jag kan se mellan fingrarna på överhuvudtaget är Panduro. Varför? Hmmm, kan det vara det att man med deras grejer får göra allt själv?!?

Sen kommer reklamen i slutet av oktober och i början av november. Där alla butiker oavsett ålder, kön och smak säger sig ha det bästaste julklappen ever.

Så kommer november som man faktiskt kan se som för-december. Då kommer julbordsreklamen och reklamen för resorna man kan göra inför julen sp man hinner inhandla klapparna.

Där har min antijul radar redan gått sönder, och det är inte ens december än!! Vad är det för fel!


Alltså, missförstå mig rätt nu. Jag minns första advent inte alltför länge sen då jag faktiskt säg fram emot julskyltningshelgen inne i centrum, men nu... nej. Då, då kunde jag faktiskt planera att ta en runda nere i centrum efter stängningsdags bara för att se första advents julskyltningen. Se värmen och ljuset från skyltfönstren när ingen annan är i närheten. Bara det var en mysfaktor i sig. Men idag, varför ens bry sig? Den är ju uppe redan tidig november.


När vi nu kommer fram till julpyntet så kan jag ju bara säga att det är väldigt amerikaniserat idag. Istället för tända tusen juleljus så kommer dem i miljoner. Det räcker inte med en ljusstake i fönstret eller en tomte någonstans, utan det ska vara för mycket av allt. Det enda jag kommer att tänka på är att det verkar vara ett desperat försök till att försöka dölja allt det där fula. Det vardagliga .För vad? En månad om året. För de ska ju ändå ner sen igen. Visst, jag erkänner att jag tycker ljusen gör det lite mysigare, men jag vet ju varför dem finns där. Vad hindrar folk att sätta fram en lampa i fönstret när det inte är jul? Vad hindrar dem att pynta sitt hus så som de vill ha det resten av året med saker de faktiskt tycker om? Bara undrar.


En del har sagt till mig, och kommer förmodligen i fortsättningen att säga till mig, att det är/blir annorlunda med barn. Det kanske gör det. Men då har jag en fråga till alla dem där som säger så... varför lära dem hycklerin med julen? Att de flesta barn idag inte ens vet varför vi firar jul är inget nytt. (Kalla Anka?) Eller alla dem där som faktiskt säger så men glömmer de allra viktigaste under julen. Som faktiskt är barnen. Jag kommer liksom inte ifrån det där. Jag har inga egna, men jag träffar en del då och då genom vänner och bekanta och redan där ser jag det där med att "vilja ha" blir "jag önskar mig" redan vid treårsåldern. Där en del lägger en halv månadslön på de perfekta julklapparna som barnen ändå inte kommer att uppskatta på det sätt som föräldrarna önskar. Det verkar som om det mesta handlar om status, vem som gav mest och för mest kronor. Inte om vad julen egentligen handlar om.


Sen är det ju det där ofrånkomliga svarta sidan av jul. Alkoholen. Till alla dem där som säger att julen handlar om barnen; låt bli snapsen vid julbordet då. Eller den där extra flaskan av julölen. Eller andra flaskan av glöggen som ska värmas på. För det finns ingen julglädje i att se sina föräldrar onyktra. De tindrande barnögonen slocknar långt innan föräldrarna gör det. Tro mig. Jag vet vad jag talar om.


Så jag har väl avhandlat både delarna nu? Eller? Sen får ni ursäkta om jag låter lite cynisk.


* Finland firar inte lucia som vi i Sverige, så det har slängt in en "pikkujoulu" mitt i december som "firas" på dagis, skola eller arbetsplats. Som en kombinerad variant av lucia och julbord. Minns att jag faktiskt föredrog dem istället för den riktiga julen.


Kommentarer
Postat av: E

Tack för dagen fniss, du Jehovas?! Förlåt mej men var människan som frågade lite bakom? :0) Och cynisk min vän låter du minst av allt, du låter genomtänkt och klok i ditt ställningstagande. Som alltid!

Postat av: Anna

Jag vet precis vad du menar gumman! Känner mig som ett sär just nu, som inte ska fira och inte vill adopteras i andra familjer bara för att jag ska få fira.

2008-12-20 @ 11:25:27
URL: http://lightmyfire.blogg.se/
Postat av: Andreas

Tack, nu har det klarnat och jag har fått svar på min fråga jag ställde tidigare.

Dessutom verkar lite "pikkujoulu" som en trevlig tillställning.

2008-12-20 @ 13:09:49
URL: http://whine-spiken.blogspot.com
Postat av: hRaven

E: Ja. eller hur? Och tack.



Anna: Inte känna så...



Andreas: Bra att det klarnade iaf. Och visst låter pikkujoulu som en trevlig tillställning. Istället för Lucia så har man en dag där man har julspel (små korta pjäser med jultema) och/eller sånguppvisning, fiskdamm, lite mat och fika och så vidare och så vidare. Beror helt enkelt på vilken ålder som vi talar om.

2008-12-22 @ 01:25:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback