I'm not the Grinch

Alltså, bara för att jag inte firar jul betyder inte att jag hatar den!

Det finns andra orsaker till att jag tycker att julen är en överskattad helg på året som kantas av hysteri och stress. Jag har valt bort det av andra orsaker också. Det är ju så att jag tillhör dem där som anser att julen tillhör en kommersiell verkstad som styrs av handeln. Ta till exempel orsaken till att tomten numera är så röd och vit är ju som bekant för att Coca Cola gjorde han sån. Samtidigt som alla de fina bilder som man ser i tidningar inte existerar i verkligheten. För vem kan ärligt säga att de fylls av julefrid på julafton? Hela dagen? Hela helgen? I dagens pusselvardag.

Alltför många lever i en annan verklighet som inte passar in i Disneys julvärld. Eller är som i Last Christmas videon. Eller alla de tusentals julkort som skickas ut vid den här tiden. Verkligheten ser helt annorlunda ut för alla andra där se går på knäna för att de önskar att verkligheten skulle kunna te sig lika fin som på bild.

Fick kommentaren från en kollega för ett tag sen att hon ska göra som jag, att hon kanske ska bojkotta julen. De missförstår mig helt enkelt. Jag bojkottar inte julen. Jag väljer bort att inte delta i hysterin. Skillnad.

Eller som en annan av kollegorna, eller snarare två av dem, är julmänniskor som försöker "omvända" mig. Alltså, vad är problemet? En av dem ser det nästan som en personlig förolämpning att jag valt bort att inte fira julen. De tillhör dem där som pyntar huset till tänderna redan i nvember. Det är ju JUL!

Jag tycker om maten och den gemenskap som man faktiskt kan välja själv. Att välja bort hysterin och umgås med dem man vill umgås med. Inte för att man måste för att de tillhör familjen. Att kunna välja vad man ska göra av sin dag, oavsett vilken tid på året, är någonting jag inte tänker välja bort bara för att någon fått för sig att julen är en familjehögtid. Tänk om man inte vill umgås med sin familj? Tänk om man inte har någon familj att umgås med? Nu har jag ju det, men jag väljer bort julen med dem. Vet ju hur de varit förr. Och jag väljer att inte utsättas mig för det år efter år. Man kan faktiskt bryta med traditioner och skapa egna. Så det så.

Sen är det ju faktiskt så att det finns en enda sak som verkligen gör mig irriterad, och det är att under julen ska man ju bry sig om de utsatta. Ursäkta? Vem ska göra det under de andra 364 dagarna om året? Är det så att genom att bidra med sitt under julhelgen är ett sätt att stilla sitt samvete under resten av året. Vad vet jag?

Så kom inte och kalla mig för the Grinch. För det är jag inte. Jag hatar inte julen. Jag tror inte på Kalle Anka helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tror på Kalle Anka! Men inte på julen..

Postat av: hRaven

Anna: Jag vet. Men Du vet vad jag menar... ler

2008-12-19 @ 08:48:24
Postat av: Andreas

"hysteri" som du nämner i ditt inlägg, anses det vara den kommersiella julhandeln, eller syftar det mer på hela julpynts-desperationen? Eller kanske en blandning?

2008-12-19 @ 15:18:21
URL: http://whine-spiken.blogspot.com
Postat av: hRaven

Andreas: Läs del två så kanske det klarnar. Gör det inte det så får du väl ifrågasätta mig igen.

2008-12-20 @ 00:24:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback