Midvinter

Klockan har passerat midnatt så det blir fel att säga att dagen har varit årets kortaste, men det har den ju. Den 21:a december är dagen då solen vänder och börjar ta tillbaka dagen från mörkret.

Och jag missade det *ledsen gubbe*. Jag som brukar se till att njuta av den här dagen mer än av så många andra. Hade till och med tradition förknippad med den här dagen och det var att laga en massa god mat (det blev det bästa av julbordet) och bjuda över folk och bara äta och dricka öl till resten av natten. Jag hade den tradionen. Jag saknar den traditionen. Att fira sådär som vikingarna gjorde. Fira sådär som man firade innan de kristna kom. Firade årets kortaste dag. Fira midvintersolståndet. Midvinterblot utan människooffer helt enkelt. Varför tror ni de kristna slängde in Jesu födelse då? Vaaaa? Hmpf... Det är så mycket som de såkallade goda kristna har förstört genom historien. Suck.

Synd bara att jag sov bort den här dagen. Det är det enda jag har hjort den här helgen. Sovit. Sovit lite till och när jag försökt se på TV så har jag sovit i soffan. Jag som aldrig somnar framför TV:n. Nåt är allvarligt fel någonstans. John Blund var väl och tömde hela säcken över mig den här helgen tror jag. Få slut på mitt tjat om att vi inte är sams. Behövdes väl helt enkelt. Att sova ifatt lite efter att ha legat sjuk i en vecka. Nackdelen är ju att dygnsrytmen är helt åt helvete nu, igen. Men det rättar man väl till med att ha klockan på ringning? Har ju en del att göra här hemma innan Pojken kommer ner igen. Nog för att han är van vid att det kan se ut som fan, men nå måtta får det ju vara på det med. Har en del att fixa undan sen jag låg nerbäddad helt enkelt. Saker som bara blivit liggande av ren lathet. Har en tendens till det där faktiskt. Specieltl när jag är själv och framför allt sen jag blev djurlös för ett tag sen. Men imorgon blir det städhandskarna på och sen blir det köra av helt enkelt.

Sitter mest och saknar tradtionen jag hade. Kanske dags att blåsa liv i den igen. Nån som vill göra mig sällskap om ett år? Maten står jag för (om det inte är nå speciellt som ska tas med) men drickat får ni ta med er själv. Ok?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback