femte juni och studenten

... sjung om studentens lyckliga dar...

Jag gör ett undantag och skriver innan jag går och lägger mig. Jag är bara mest glad över att jag inte behöver vistas ute bland dödliga under dagen. Eller ja, vistas på stan tillsammans med vanliga dödliga idag. Studenterna har invaderat stan redan nu på morgonen och inte lär det bli bättre under dagen. Blir en hel del fylla. En del skratt. En del tårar. Sönderspydda gräsfläckiga kläder.

Jag är mest irriterad på överlyckliga nybakade studenter, men så kommer tanken om att jag ska låta dem ha den här dagen. Kanske är det den sista lyckliga dagen i deras liv. Kanske är det så att även om de tror att de haft det tufft under gymnasietiden så är det inget mot verkligheten efter. Livet börjar imorgon på riktigt. Idag kan de skrika sig hesa för det är lika bra att inte har en röst att skrika ut sin ångest. Idag kan de lalla runt i alkoholdimman för imorgon börjar verkligheten med en rejäl baksmälla. Idag ska jag låta dem vara glada för imorgon inser de att det inte finns alltför många saker i verkligheten som blir bättre än idag.

Låter jag bitter? Bra, även om det inte är det jag är. Cynisk? Nja, vette fan. Realist? Javisst. Jag vet hur verkligheten ser ut. Jag vet hur verklighetens fula tryne ser ut. Jag har sett den. Stirrat den i vitögat. Utmanat men alltid slutat som en dålig förlorare. Jag vet hur det blir för de tusental som kommer att känna den bittra smaken av verkligheten som kallas för vuxenliv på måndag. Helgen börjar idag. Vardagen är inte så långt borta.

Så sjung för allt vad ni är värda idag. Imorgon är en annan dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback